sosse på vift

sommar i berlin och upp för bulgariens högsta berg och fan fotbollsVM och lite landet i dalarna och lite landet i varna och allt blir så mycket roligare när solen skiner. Jag utrikeskorresponderar och fyllebloggar från 5 juni till 18e augusti.

torsdag, augusti 03, 2006

Allt ar trasigt.

Jag snubblade over Lenin nar jag letade efter smutstvattsladan i gar kvall, vi hangde upp honom pa toa. Vi gjorde konst av varmvattenberedarens insida ocksa. Allt ar trasigt. Allt matchar.

Jag har hittat fantastiska, jattevackra svartvita foton av mamma som ung, innan hon drog, slapp ut, klippte av sig haret, byggde sig ett liv hon valde sjalv. Men sjalvklart ocksa bilderna av morfar i fabriken, den han valde att jobba i for att han ville, for att han trodde pa det. Vi ska bygga ett nytt samhalle, sa mormor och morfar och gjorde en frivillig klassresa nedat. Moster ser ut som om hon spelade i Dallas med den dar midjan, det blandande leendet och vilka ogonbryn tank vad mycket som ar sa lika, sa lika, anda.

2004-07-07:

Bast tycker jag om att sitta pa balkongen och kolla pa havet. Och hamnen och Betongen. Jag gillar Betongen, den ar sommar och barndom. Jag tanker: Har vill jag bo. Betongen ar maktig pa avstand och fran vara vaggar flagnar inte fargen. Jag aker hem imorgon. Klart som fan att jag vill ha den lenaste, hemmagjorda Rakian. Klart som fan att jag vill kaka lyxmiddag och dricka fargglada drinkar.

Bast tycker jag om att sitta i min mosters kok dar det ar mogel pa vaggarna hon bjuder pa auberginrora och berattar om Guldaldern. Hon har fina vaxter och det ar sommar och barndom men inte fan tanker jag att har vill jag bo. Jag tanker att var det inte nat ar sen? som invandringslagarna forbattrades for medelklassen sa att folk som har lite pengar pa banken far ta in slakt om dom lovar att forsorja dom i tva ar? eller nat. Jag ska kolla upp det dar tanker jag. Har ska ingen jag alskar behova bo. (dom skulle ju aldrig vilja forstas, klart dom vill bo har, det ar hemma har, dom har det helt ok, det ar bara jag som har vridna perspektiv, men nu e hursomhelst mina perspektiv vridna och det ar mogel pa deras vaggar och tre generationer i en trea.) For oss! ler min moster, och sa dricker vi rakian till oss och till halsan

Fast i formiddags nar jag simmade da var det enkelt, da tankte jag bara Hav.

Jag simmade i eftermiddags ocksa, tillsammans med en kompis som gor sina resor at andra hallet, med andra konsekvenser. Hon berattade, som ofta, om de hollandska och belgiska familjer hon och hennes syster och andra unga ost- och sydkvinnor har arbetat for, och jag vill inte tanka "bara Hav". Jag tror ju inte pa samma samhalle som morfar, men jag vill ocksa valja mitt liv utifran att jag tror att det spelar roll.

<